03 września 2018
Leczenie
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Jedz kiszonki. Czyli dlaczego utrzymanie równowagi mikroflory jelit jest fundamentem zdrowia?

Wciąż masz biegunki? Może zaparcia? Nieustannie chorujesz? Nie chce Ci się rano wstać do pracy? Masz depresję? Masz zaburzenia hormonalne, nie wiadomo skąd? Albo tyjesz na potęgę, mimo że aż tyle nie jesz? A może nie możesz się opanować przed nieustannym podjadaniem, zwłaszcza słodkiego?

Wszystkie powyższe objawy mogą być efektem zaburzeń flory bakteryjnej jelit.

FLORA BAKTERYJNA JELIT I JEJ ZNACZENIE

Jelito człowieka dorosłego może mierzyć aż 9 metrów. Nosimy w nim nawet 1,5 – 2 kg bakterii, jak nie trudno się domyślić nie jest to bez przyczyny. Flora bakteryjna jelit ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, począwszy od tego, że odpowiada za odporność organizmu, zwalcza mikroorganizmy chorobotwórcze, fermentuje niestrawioną żywność, produkuje witaminy z grupy B czy witaminę K, produkuje krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe czy też produkuje hormony.

Człowiek swoją mikroflorę nabywa od matki w trakcie porodu, podczas kontaktu z kanałem rodnym. Na całą mikrobiotę jelitową składają się miliony bakterii, tych „złych” i „dobrych”, mówiąc kolokwialnie. Ważne jest to, aby utrzymać równowagę między nimi. Aby nie doprowadzić do sytuacji przerostu „złych” bakterii takich jak np. candida.

CO WPŁYWA NA MIKROFLORĘ JELIT?

Wiele czynników zewnętrznych ma wpływ na naszą mikroflorę jelitową. Zaczynając od tego, że nie każde dziecko jest urodzone naturalnie. U dzieci urodzonych przez cięcie cesarskie mikroflora kształtuje się jeszcze 6 miesięcy po porodzie i różni się od mikroflory noworodka urodzonego naturalnie. Oczywiście, nie na wszystko mamy wpływ i jest to też kwestia wyboru matki lub siły wyższej.

Następnym czynnikiem jest pożywienie jakie spożywamy, ma ono wpływ na cały nasz organizm, na jego odżywienie ale i na utrzymanie równowagi bakteryjnej w naszym organizmie. Stałe spożywanie pokarmów niskoodżywczych takich jak tłuszcze trans czyli fast foodów, produktów wysokoprzetworzonych, czy cukrów prostych sprawia, że nie dostarczamy żywego pożywienia do naszego organizmu, tym samym zaburzamy sobie florę bakteryjną jelita i doprowadzamy do przerostu „złych bakterii” ponad „dobre”.

Ogromny wpływ na zaburzenia mikrobioty ma przyjmowanie antybiotyków, stąd konieczna jest probiotykoteroapia zaraz po skończonej kuracji antybiotykowej. Obojętne nie jest też stosowanie dużej ilości leków przeciwbólowych oraz leków hamujących wytwarzanie kwasu solnego w żołądku.

Stres oraz używki takie jak palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu i narkotyków są kolejnymi czynnikami prowadzącymi do zaburzeń mikrobioty jelitowej.

ZABURZENIA FLORY BAKTERYJNEJ JELIT

Dysbioza czyli zaburzenia flory bakteryjnej jelit na skutek przerostu bakterii patogennych, powoduje osłabienie bariery ochronnej organizmu. Jest on wówczas dużo bardziej podatny na zakażenia bakteryjne, wirusowe oraz grzybicze. Przerost niektórych gatunków bakterii może powodować rozwój chorób nowotworowych, pojawienie się różnego rodzaju alergii, nieswoistego zapalenia jelit, otyłości oraz chorób na tle psychicznym, w tym depresji.

OBJAWY DYSBIOZY

Typowe dolegliwości ze strony układu pokarmowego jak biegunki, wymioty, zgaga czy niestrawność już mogą świadczyć o zaburzeniach mikroflory jelitowej. W następstwie często dochodzi do pojawienia się alergii, pojawiają się częste infekcje, zły nastrój, nieustanne zmęczenie, stany lękowe, a nawet depresja i choroby autoimmunologiczne.

Aby potwierdzić dysbiozę najlepiej wykonać stosowne badania.

ODBUDOWA FLORY BAKTERYJNEJ JELIT

Naprawa naszej mikroflory jelitowej powinna zacząć się od zmiany nawyków żywieniowych. Należy zdać sobie sprawę, że nie zniszczyliśmy jej w jeden dzień i w jeden dzień jej nie odbudujemy. Podstawą zdrowia jest konsekwencja.

Należy zacząć od racjonalnej diety i wzbogacić ją w produkty zawierające dobre bakterie tj.:

– woda z ogórków kiszonych oraz same ogórki

– kapusta kiszona oraz sok z kapusty kiszonej

– zakwas buraczany

– zsiadłe mleko

– kombucha

– rejuvelac

Wszystkie z powyższych jesteśmy w stanie przygotować sami w domu i takiego pochodzenia naturalne probiotyki są najlepszym wyborem.

Stosuje się również probiotykoterpię dedykowaną u osób z poważnymi zaburzeniami, natomiast wszystko jest uzależnione od stopnia problemu. JeWówczas odpowiednie szczepy bakterii są dobierane na podstawie stosownych badań oraz pod okiem specjalisty.

Peace, Love and Jarmuż

KOMENTARZE DO WPISU

NA BLOGU

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Informacja o cookies Zamknij informację o cookies
Ta strona korzysta z plików cookies(ciasteczek). Aby dowiedzieć się więcej na temat samych plików, sposobu ich używania oraz polityce prywatności, kliknij w dowiedz się więcej.